Prawo Pacjenta do łagodzenia bólu – rola pielęgniarki i położnej
![null](https://nursing.com.pl/strapi-proxy/nursing/image/dr_nauk_medycznych_Ewa_Czeczelewska_nursing_pzwl_062fb7cec6.jpg)
![Prawo Pacjenta do łagodzenia bólu – rola pielęgniarki i położnej](https://nursing.com.pl/strapi-proxy/nursing/image/Prawo_Pacjenta_do_lagodzenia_bolu_rola_pielegniarki_i_poloznej_1_7f3119da85.webp)
Badania epidemiologiczne wskazują, że w Polsce z powodu bólu przewlekłego cierpi 27% dorosłych osób. W przypadku osób powyżej 65. roku życia, to aż 55%.
Przepisy prawa
Już od 2017 r. zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, pacjent ma prawo do leczenia bólu, a podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest obowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia. Ponadto zgodnie z § 5a rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz.U.tj. z 2021 r. poz. 290 z późn. zm.) świadczeniodawca udzielający świadczeń gwarantowanych jest obowiązany do opracowania i wdrożenia procedury leczenia i oceny skuteczności leczenia bólu. Natomiast w dniu 9 lutego 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego leczenia bólu w warunkach ambulatoryjnych (Dz.U. 2023 poz. 271). Jest to pierwszy standard organizacyjny leczenia bólu w warunkach ambulatoryjnych, zgodnie z którym dokonuje się oceny bólu na podstawie badania podmiotowego, obejmującego w szczególności pozyskanie informacji o: