Komunikacja zawodowa z pacjentem z dysfunkcją narządu słuchu
![Komunikacja zawodowa z pacjentem z dysfunkcją narządu słuchu](https://nursing.com.pl/strapi-proxy/nursing/image/Komunikacja_zawodowa_z_pacjentem_z_dysfunkcja_narzadu_sluchu_nursing_pzwl_d71d955806.webp)
Komunikacja personelu medycznego z osobami niesłyszącymi jest problemem wielopłaszczyznowym. Niestety bariery osób głuchych w świecie osób słyszących są niewidoczne. Jedynym sposobem wymiany informacji pomiędzy otoczeniem a osobą głuchą i głuchoniemą jest system specyficznych, manualnych znaków określanych jako język migowy.
Pierwotnie sposób komunikacji stworzony przez osoby głuche w celu realizacji naturalnej potrzeby porozumiewania się uznawany był za gorsza formę o utylitarnym charakterze. Aktualnie język migowy jest naturalnym środkiem porozumiewania się uznanym przez UNESCO oraz Parlament Europejski jako język o takiej samej wartości jak mowa ustna. Język migowy został zdefiniowany w Ustawie z 28 lipca 2011 roku o języku migowym i innych środkach wspierania komunikowania się jako naturalny, wizualno-przestrzenny język, z którego osoby uprawnione będą mogły korzystać.