Komunikacja z pacjentem – istotny element opieki zdrowotnej
![Komunikacja z pacjentem – istotny element opieki zdrowotnej](https://nursing.com.pl/strapi-proxy/nursing/image/Komunikacja_z_pacjentem_istotny_element_opieki_zdrowotnej_nursing_pzwl_8416d41faf.webp)
Komunikacja międzyludzka ważna jest w każdej sferze życia, ale szczególnie istotna jest komunikacja podczas opieki zdrowotnej. Może ona wpływać na cały przebieg procesu diagnostyczno-terapetycznego, ale także na jakość opieki w szpitalach. Relacje pacjenta z personelem medycznym dzieli się na cztery typy: paternalistyczny (medycy podejmują decyzje), informacyjny (pacjent podejmuje decyzje na podstawie informacji od medyków), interpretacyjny (medycy doradzają, ale decyzje podejmuje pacjent) i wspólnego naradzania się (medycy i pacjent wspólnie podejmują decyzję).
W tekście oprócz powyższych typów relacji zostały zawarte najważniejsze wskazówki, które mogą pomóc personelowi medycznemu w nawiązaniu dobrych relacji z pacjentem. Zwraca się uwagę na fakt oczekiwań pacjenta oraz podkreśla jakość komunikacji w procesie leczenia.