Przejdź do księgarni
Bezpieczeństwo pacjenta na bloku operacyjnym
W wyniku udzielania świadczeń medycznych istotna liczba pacjentów doznaje szkód skutkujących trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, koniecznością hospitalizacji, wydłużeniem pobytu w szpitalu lub nawet zgonem. Zdarzenia niepożądane występują i są wynikiem złożoności obecnych systemów ochrony zdrowia, w których skuteczna terapia i wyniki leczenia każdego pacjenta zależą od szeregu czynników, a nie tylko od kompetencji poszczególnych pracowników systemów ochrony zdrowia.
Poszczególni pracownicy ochrony zdrowia mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa opieki poprzez nawiązanie z pacjentami relacji opartych na szacunku, przestrzeganie procedur, uczenie się na błędach i skuteczną komunikację z innymi członkami zespołu terapeutycznego. Takie postępowanie pozwala również zmniejszyć koszty w wyniku ograniczenia szkód wyrządzonych pacjentom. Zgłaszanie i analiza błędów mogą ułatwić identyfikację głównych czynników, które przyczyniły się do ich wystąpienia. Aby można było zastanowić się nad zmianami zapobiegającymi występowaniu błędów, należy najpierw poznać czynniki, które do nich doprowadziły.