Zdarzenia niepożądane w pielęgniarstwie
Współcześnie ocena zadowolenia pacjenta z jakości służby zdrowia jest niezwykle ważna, stąd wynika zapotrzebowanie na zgłaszanie zdarzeń niepożądanych. Wśród najważniejszych obszarów wykonania usługi dla pacjenta wyróżnia się wymiar materialny, niezawodność, szybkość i gotowość, empatię.
W artykule opisano zdarzenia niepożądane, które są monitorowane przez pielęgniarki. Wśród nich autorzy wyróżniają infekcje łożyska naczyniowego, odleżyny, upadki pacjenta, wypadnięcie z łóżka, oddalenia, zdarzenia niepożądane związane z farmakoterapią. Wstępne analizy tych zdarzeń przeprowadzne są od razu po jego wystąpieniu. Zgłaszanie wszelkich zdarzeń niepożądanych, niezależnie od tego czy pacjent doznał uszczerbku na zdrowiu czy nie, ma na celu usprawnienie i usystematyzowanie ich raportowania. Prawidłowe raportowanie zdarzeń niepożądanych prowadzi do powstawania mechanizmów i zdarzeń organizacyjnych, zapewniających bezpieczeństwo pacjentów i personelu. Przykłady zostały opisane w artykule.