Jak postępować z trudnym pacjentem
![Brak komunikacji, trudność z porozumieniem się](https://nursing.com.pl/strapi-proxy/nursing/image/Jak_postepowac_z_trudnym_pacjentem_nursing_pzwl_0451e21b64.webp)
Prawidłowo przebiegająca komunikacja interpersonalna w praktyce pielęgniarskiej pomaga osiągnąć zamierzony cel rozmowy prowadzonej z pacjentem i/lub jego rodziną, pozwala uniknąć wielu napięć i konfliktowych sytuacji, pacjentowi daje poczucie bezpieczeństwa i wysokiej jakości opieki, a pielęgniarce – satysfakcję.
Aby komunikacja pielęgniarka – pacjent była satysfakcjonująca dla obu stron, pielęgniarka powinna świadomie kreować i kontrolować przebieg rozmowy, uprzednio identyfikując charakterologicznie pacjenta, z którym ma do czynienia. Ponieważ nadrzędnym celem relacji pielęgniarka – pacjent jest dobro pacjenta, nie należy zapominać o poszanowaniu godności, podmiotowości, autonomii i intymności naszego podopiecznego.