szukaj
Materiały filmowe Zobacz więcej
DSC_2085

DSC_2085

Data: 2011-01-10

W najnowszym numerze
REKLAMA
szukaj

Edukacja w cukrzycy- ciągły proces i zadanie zespołu interdyscyplinarnego

 W dniach 9-10 grudnia 2011 w IP Centrum Zdrowia Dziecka odbyła się VI Konferencja Naukowo-szkoleniowa pt. "Edukacja w cukrzycy - ciągły proces i zadanie zespołu interdyscyplinarnego. Fakty i mity na temat edukacji diabetologicznej w Polsce".

 

 Tematami wiodącymi były: 
 1. Edukatorzy w procesie leczenia pacjentów z cukrzycą i ich rodzin.
 2. Programy edukacyjne realizowane w Polsce.
 3. Programy prewencyjne z diabetologii.
 4. Fakty i mity polskiej edukacji w diabetologii.
 5. Edukacja pacjentów z cukrzycą – przykład jednego z państw europejskich. Prezentuje zaproszony gość.
 
 W pierwszym dniu konferencji uczestnicy mogli wysłuchać dwóch wykładów, pierwszy przedstawiony przez gościa z Finlandii, panią Outi Himanen przybliżył organizację opieki zdrowotnej nad pacjentami z cukrzycą, oraz pracę pielęgniarek w Finladnii, drugi przedstawiony przez panią Dorotę Kilańską ukazywał zagadnienia dotyczące zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej.
 
„Edukacja diabetologiczna - miejsce i rola pielęgniarek w Finlandii”, Outi Himanen, menedżer edukacji z Fińskiego Stowarzyszenia Diabetologicznego, Finlandia
 
Finlandia kraj skandynawski liczący 5.4 miliony ludności, zamieszkującej głównie tereny południowe, poniżej koła podbiegunowego.
 
Opieka nad zdrowiem mieszkańców kraju jest podzielona pomiędzy mniejsze rejony, z których każdy dysponuje ośrodkami zdrowia, jak również dostępem do szpitali i specjalistycznej opieki medycznej. Jak mieliśmy okazję się dowiedzieć, Finlandia boryka się z problemem niedoboru lekarzy, dietetyków i innych profesjonalistów medycznych. 
 
Pielęgniarki kształcą się przez 3,5- 4,5 roku, a poziom wykształcenia mierzony jest ilością zdobytych kredytów. Pielęgniarka chcąca uzyskać prawo wykonywania zawodu musi mieć 210 kredytów, pielęgniarka pracująca w placówkach zdrowia publicznego 240. Po ukończeniu kształcenia podstawowego pielęgniarka może specjalizować się w wybranej dziedzinie, jak choćby w pielęgniarstwie diabetologicznym.
 
Pielęgniarki specjalistki biorą czynny udział w opiece nad pacjentami, ich praca jest bardzo wysoko oceniana przez lekarzy. Biorą one udział w leczeniu, zapobieganiu chorobom, profilaktyce chorób, rehabilitacji. Edukacja w cukrzycy jest prowadzona przez finlandzkie  pielęgniarki od roku 1976.
 
Gość z Finlandii opowiedział też o programie prowadzonym w Finlandii w latach 2000-2010 DEHKO, którego celem było zapobieganie cukrzycy 2 typu i powikłaniom, poprawa opieki diabetologicznej oraz wspieranie samo opieki pacjentów z cukrzycą. Podsumowanie programu pokazało, że miał on wpływ na poprawę w całym kraju. Zaobserwowano mniejszą ilość powikłań długoterminowych, poprawiła się kontrola poziomu glukozy wśród pacjentów z cukrzycą 2 typu i wzrost świadomości wśród pacjentów. 
 
„Praktyka pielęgniarska w diabetologii - nowe role i zadania”, Dorota Kilańska, przewodnicząca PTP 
 
Pani Dorota Kilańska przedstawiła tematykę dotyczącą pielęgniarstwa zaawansowanej praktyki (APN), które jest odpowiedzią na zwiększające się wymagania dotyczące opieki zdrowotnej.
 
Definicja pielęgniarki zaawansowanej praktyki według Międzynarodowej Rady Pielęgniarek „APN jest zarejestrowaną pielęgniarką, która nabyła fachową i gruntowną wiedzę, zespół umiejętności podejmowania decyzji i kliniczne kompetencje oraz cechy, właściwe dla udoskonalonej praktyki, sformułowane w kraju, w  którym zezwolono ją wykonywać”.  
 
Nowa rola dla pielęgniarek powoduje konieczność podnoszenia wiedzy, rozwoju zawodowego  i doświadczenia. Oczekuje się, że wyższe kompetencje pielęgniarek pozwolą na zwiększenie dostępu do opieki medycznej na całym świecie.
 
Przykłady państw borykających się z niedoborami kadrowymi pokazują, że pielęgniarki z powodzeniem mogą przejmować część kompetencji innych profesjonalistów medycznych. Oczywiście jest to ściśle powiązane z nabywaniem odpowiednich kompetencji, a także wdrożone są odpowiednie uregulowania prawne. 
 
W czasie konferencji uczestnicy mogli podpisać Deklarację PFED w sprawie miejsca i roli edukatora w opeice nad pacjentem z cukrzycą.
 
Cdn. 
 
 

źródło: Katarzyna Trzpiel
Data dodania: 2011-12-18 20:27:59
Data modyfikacji: 2011-12-19 09:22:36
Oceń
  • Currently 1.5/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wyślij znajomemu
Wpisz adres e-mail osoby, do której chcesz wysłać informacje.

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.



REKLAMA
 
 
ISSN 2083-7852
Projekt i realizacja
UNIA EUROPEJSKA

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.